Guia del resident de Medicina Familiar i Comunitària

Itinerari formatiu/ Rotacions / Programa de l'especialitat

Programa formació transversal
(cursos i recerca)

 

Retribucions

Guàrdies 

Supervisió del resident

 

Avaluacions (normativa docent) 

Llibre del Resident

Comunitària

Sessions

Bibliografia, lectures i pàgines web d'interès

La CAMFiC i La Cabecera



 [traducción google al castellano] [google translation to English]

 


Itinerari formatiu/ Cronograma de Rotacions i guàrdies

 

Cronograma
de rotacions R1-R4

Rotació dels R1
a l'Equip
d'Atenció Primària

Rotacions hospitalàries

 Rotacions R2-R3
de Pediatria
Salut mental
Atenció a la Salut Sexual
i Reproductiva

 

Normes generals
de les rotacions
optatives i externes

 

 

Guàrdies

 

Rotacions
optatives

 

Rotacions
rurals

Rotacions
externes

 (amunt)

Cronograma de rotacions de la formació MIR de MFiC

 

  R1  

 4 mesos a l’Equip d’Atenció Primària (EAP)

 8 mesos Medicina Interna (MI) i Especialitats mèdiques 

  Guàrdies: 12 mesos a Medicina Interna (Hospital) i 1 jornada-guàrdia al mes al CAP/CUAP

 R2

 2 mesos rotacions optatives hospitalàries: MI i Especialitats mèdiques 

 2 mesos Salut Mental (CSMA)

 2 mesos Geriatria/Cures Pal·liatives 

 Especialitats medicoquirúrgiques   

 1 mes Oftalmologia

 1 mes ORL

 2 mesos Reumatologia/COT

 2 mesos Dermatologia

 Guàrdies

 8 mesos a Medicina Interna (Hospital) i 1 jornada-guàrdia al mes al CAP

 2 mesos Cirurgia Ortopèdica i Traumatologia

 2 mesos Cirurgia general

 R3

1 er

semestre

 3 mesos Pediatria AP/hospitalària

 1 mes Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR)

 2 mesos Rotacions optatives AP (es poden fer durant R3 ó R4) 

 Guàrdies

 

   3 mesos Pediatria

   2 mesos Ginecologia i Obstetrícia

   Medicina Interna (Hospital) i 2 jornades-guàrdies al mes al CAP

2on

Semestre

 

 6 mesos a l’ EAP i 1 mes de rotació rural obligatòria (1)

Guàrdies: 6 mesos CAP/ guàrdies voluntàries a CUAP o Hospital

 R4

 

  12 mesos a l’ EAP 

  Guàrdies: 12 mesos al CAP / CUAP

(1) També es pot fer durant R4 o R2 (amb l’acord del coordinador hospitalari).

(amunt)

Rotació dels Metges residents de primer any als EAP

Seguint les directrius del programa oficial, els metges residents de primer any comencen el seu aprenentatge amb una rotació de 4 mesos de durada pels centres docents d’atenció primària i que han de realitzar, si és possible, en el decurs del primer semestre.

Els metges residents trien el centre on duran a terme les seves activitats relacionades amb l’atenció primària i són adscrits a un tutor encarregat de supervisar directament el progrés formatiu del resident al llarg de tot el Programa. Amb una periodicitat mínima trimestral, els metges residents s’entrevistaran amb el seu tutor, i aquest complimentarà el formulari d'entrevista tutor-resident al Llibre del Resident.

Com a objectius docents específics per a aquest període podem indicar els següents:

  • Identificación con el que será su centro de salud de referencia durante todo el periodo de residencia.
  • Asistencia activa a las consultas de su tutor y enfermera de referencia.
  • Participación en la atención domiciliaria urgente y programada.
  • Conocimiento de la estructura y funcionamiento de las urgencias en el ámbito de su centro de atención primaria.
  • Participación en las actividades docentes del centro (sesiones, etc.).
  • Conocimiento de los sistemas de documentación clínica y registro utilizados en el centro (e-CAP, receta electrónica, etc).
  • Conocimiento de la Unidad de Admisiones y Atención al Ciudadano del centro.
  • Conocimiento de la comunidad del área de salud del EAP.
  • Conocimiento de las funciones de los profesionales de trabajo social del EAP.
  • Conocer las patologías más prevalentes (agudas y crónicas) que se atienden en Atención Primaria, así como su abordaje diagnóstico-terapéutico.
  • Conocer la existencia del paciente pluripatológico, altamente frecuente en las consultas de Atención Primaria, al que el médico de familia tiene que prestar una atención lo más integral e integrada posible, con conocimiento de cada una de sus múltiples patologías para poder abordar potenciales complicaciones e interacciones.
  • Conocer la existencia del recurso tiempo y la elevada presión asistencial en las consultas a demanda de Atención Primaria.
  • Conocer la organización, las funciones y las actividades de la Atención Primaria.
  • Conocer quiénes son las personas que componen el núcleo básico de su Centro de Salud y las de apoyo del segundo nivel.
  • Adquirir conocimientos de razonamiento clínico y toma de decisiones, así como de Medicina Basada en la Evidencia y de búsqueda bibliográfica.
  • Conocer el manejo del PowerPoint para la preparación de sesiones.
  • Conocer y practicar el acto médico, insistiendo fundamentalmente en la correcta realización de la anamnesis y la exploración física
  • Conocer el manejo de las patologías agudas más prevalentes en Atención Primaria
  • Conocer el manejo de al menos una de las patologías crónicas más prevalentes en Atención Primaria
  • Conocer y practicar realización de la anamnesis y la exploración física
  • Realizar la entrevista clínica 
  • Interpretar de ECG y Radiología básicos.
  • Entender que las personas viven inmersas en un contexto familiar y social que repercute de manera importante en su estado de salud.
  • Entender que por la imitación de recursos, es necesario realizar una anamnesis, exploración, estrategia diagnóstica y plan de actuación en función del cuadro clínico que presenta el paciente y de una manera rápida y eficiente.
  • Entender los valores esenciales que rigen la conducta profesional de los médicos. 
  • Se desarrollaran las siguientes actividades: Actividades preventivas por grupo de edad y sexo; Atención al adulto y a los trabajadores; Atención a la mujer; Atención al adolescente; Atención al anciano; Atención al paciente terminal, al duelo, y al cuidador; Atención a las conductas de riesgo; Atención a las situaciones de riesgo familiar y social; Problemas Cardiovasculares y Factores De Riesgo; Problemas Respiratorios; Problemas Del Tracto Digestivo; Problemas Infecciosos; Problemas Metabólicos y Endocrinológicos; Problemas Del Sistema Nervioso; Problemas Hematológicos; Problemas De La Función Renal y De Las Vías Urinarias; Problemas Musculoesqueléticos; Problemas Dermatológicos; Problemas Oftalmológicos; Problemas Otorrinolaringológicos.

 (amunt)

Rotacions hospitalàries

Les diferents rotacions hospitalàries que es realitzen durant el primer i segon any de residència tenen els següents objectius específics:

OBJETIVOS ESPECÍFICOS

ROTACIONES MEDICINA INTERNA

El residente será capaz de :

-          Realizar una anamnesis detallada y dirigida al cuadro clínico que presente el paciente

-          Realizar la exploración física completa y competente en función del cuadro clínico

-          Valorar y escoger la mejor estrategia diagnóstica

-          Interpretar los exámenes de laboratorio

-          Interpretar el estudio radiológico y electrocardiográfico

-          Indicar las medidas higiénico - dietéticas oportunas

-          Indicar las medidas farmacológicas oportunas

-          Valorar efectos secundarios e interacciones farmacológicas

-           Indicar la pauta de los controles evolutivos

-          Conocer las condiciones para derivación al especialista del segundo/tercer nivel

-          Valorar la necesidad y oportunidad de realizar actividades de prevención y promoción de la salud atendiendo a las recomendaciones de los grupos de expertos nacionales e internaciones y valorar la necesidad de cuidado paliativo si es preciso.

-          Mantener el enfoque biopsicosocial y considerar y abordar el contexto familiar y social de los pacientes, visualizando al alta en el hospital la atención en su domicilio y en la comunidad y la continuidad de la atención por el equipo del Centro de Salud.

-          Familiarizarse con la presentación, exploración, estrategias diagnósticas y terapéuticas en el cuidado de pacientes con problemas de salud en relación con enfermedades infecciosas, cardiovasculares, digestivas, neurológicas, endocrinológicas, respiratorias, de la función renal, reumatológicas, inmunológicas, de la sangre, de la piel que precisan atención en el segundo nivel.

-          Comunicarse efectivamente con los pacientes y las familias durante su estancia en el hospital, reconocer sus necesidades, capacidades y limitaciones, informar adecuadamente sobre los problemas, y sus posibles soluciones, colaborar en la toma de decisiones y prepararles para los cuidados precisos tras el alta.

-          Abordar problemas infecciosos

Actividades preventivas:

-Calendario vacunar -Paciente en situación de riesgo para infecciones Oportunistas –Enfermedades Transmisión sexual-Prevención en viajeros-Atención al inmigrante -Estudio de contactos –Accidentes percutáneos.-Profilaxis endocarditis bacteriana.

Manejo diagnóstico de los síntomas:

-Síndrome febril –Síndrome respiratorio –Síntomas gastrointestinales -Síndrome genitourinario -Lesiones cutáneas –Síntomas meníngeos y neurológicos

Exploraciones Complementarias/Indicación:

-Laboratorio -Cultivos-Radiología-Recogida adecuada de muestras biológicas – Serologías -Test de diagnóstico rápido (Paul Bunell, gota gruesa, Antígenos en orina...)

Criterios de derivación:

-Síndrome febril

–Síndrome respiratorio

-Síntomas gastrointestinales

–Síndrome génito-urinario

–Lesiones cutáneas

–Síntomas meníngeos y neurológicos

-Infección osteoarticular.

-Diagnóstico VIH

-Infecciones tejidos blandos

Manejo diagnóstico/terapéutico:

-Síndrome febril

-Síndrome respiratorio

-Síntomas gastrointestinales

-Síndrome genitourinario

-Lesiones cutáneas

-Patología importada: viajero e inmigrante

-TBC

-Antimicrobianos

-Medidas de aislamiento-asepsia

-Manejo en UCIAS

 

ROTACIONES R1- R2 POR ESPECIALIDADES MÉDICAS

 

 

 

Actividades preventivas

Manejo dx de los síntomas

Exploraciones Comlement. Indicación

Exploraciones Comlement. Interpretación

Criterios de derivación

Manejo diagnóstico

terapéutico

Manejo en UCIAS

CARDIOLOGÍA

 -Calcular RCV

-Abordar los factores de riesgo

-Conocer la profilaxis de endocarditis bacteriana

-Conocer la profilaxis de enfermedad tromboembólica

-Conocer la detección en población general

-Promover estilos de vida saludable.

 

 -Disnea

-Dolor torácico

-Cianosis

- Palpitacio nes

-Síncope

-Soplo cardíaco

-Soplo cardíaco

- Enferme dad trombo embólica

-Isquemia arterial periférica.

-Disección de Aorta

 

 -ECG

-Radiología simple

-Doppler

-Ecocardio grama

-Prueba Esfuerzo

-Holter

-TAC/RMN;

-Medir correctament te la TA

-Cálculo del RCV-Laboratorio

-Fondo de ojo

-Ecografía abdominal

-MAPA -AMPA-

-Cálculo del RCV

 

 -ECG

-Doppler

-Prueba de Esfuerzo

-MAPA – AMPA

-RCV

 

 -Cardiopatía isquémica

-Arritmias cardíacas

-Insuficiencia. cardíaca

-Miocardio patía

-Valvulopatías

-Aneurismas

-Patología arterial y venosa

- HTA secundaria -HTA maligna

-Situaciones especiales: embarazo, Insuficiencia renal.

-Dislipemias secundarias y Dislipemias familiares

 

 -Cardiopatía isquémica crónica

-Insuficiencia Cardíaca

-Fibrilación auricular

-Patología arterial periférica

-Manejo de anticoagulantes

 

 

 -Síndrome coronario agudo

-Parada cardiorrespiratoria

-Insuficiencia Cardíaca

-Arritmias cardíacas

-Pericarditis aguda

-Crisis hipertensiva

-Urgencia hipertensiva

-Emergencia hipertensiva.

 

NEUMOLOGÍA

-Estilos de vida

-Abordaje del Tabaquismo

-Estudios contacto TBC

-Tos

-Dispnea

-Dolor torácico

-Cianosis

-Hemoptisis

-Rx simple

-Espirometría

-Pulsioximetria

-Gasometría arterial

-PPD

-Laboratorio

-P. Alergia

-TAC

 

-Rx simple

-Espirometría

-Pulsioximetría

-Gasometría arterial

-PPD

-Laboratorio

 

 

-Asma

-EPOC

-Pneumonia

-TBC

-Derrame pleural

-Enf. Respiratorias profesionales

-SAOS

-Asma

-EPOC

-Neumonía

-TBC

-Derrame pleural

-Enf. Respiratorias profesionales

-SAOS

-Terapia y técnica inhalatoria.

-Fármacos orales

-Indicaciones

Oxigenoterapia

-Dispnea aguda

-Broncoes pasmo

-Hemoptisis masiva

-Pneumotórax

-Parada respiratoria

 

DIGESTIVO

-Hepatitis víricas

-Enolicas

-Cribado Cáncer de colon

-Nauseas-vómitos

-Pirosis-dispepsia

-Disfagia

-Dolor abdominal y anal

-Alt. Hábito deposicional

-Ictericia

 

-Laboratorio: patrón colestasis-transaminitis

-Sangre oculta en heces

-Rx simple

-Rx contraste

-Endoscopia

-Ecografía

-TAC

-Laboratorio

-Rx simple

-Rx contraste

-Sangre oculta en heces

-Reflujo

-Ulcera péptica

-Gastritis crónica

-Hepatitis aguda

-Hepatopatía crónica

-Diverticulosis

-Colon irritable

-Celiaquia

-Síndrome Mal absorción

-Litiasis biliar

-Patología anal

-Ulcera péptica y enfermedad por reflujo

-Dispepsia funcional

-Hepatopatía crónica

-Hepatitis viral

-Manejo médico hemorroides

-Erradicación Helicobacter Pylori.

-Diarrea aguda

-Abdomen agudo

-Hemorragia digestiva

-Crisis hemorroidal

-Drenaje abscesos

-Encefalopatía hepática

 

 

 

 

 

 

MEDICINA INTERNA / INFECCIOSAS

-Calendario vacunal

-Paciente en situación de riesgo para inf. Oportunistas

-Enfermeda des Transmisión sexual

-Prevención en viajeros

-Atención al inmigrante

-Estudio de contactos

-Accidentes percutáneos.

-Profilaxis endocarditis bacteriana.

-Síndrome febril

-Síndrome respiratorio

-Síntomas gastrointestinales

-Síndrome genito-urinario

-Lesiones cutáneas

-Síntomas meníngeos-neurológicos

-Laboratorio

-Cultivos

-Radiología

-Recogida adecuada de muestras biológicas

-Serologías

-Test de diagnóstico rápido (Paul-bunell, gota gruesa, Antígenos en orina...)

-Laboratorio

-Cultivos

-Radiología

-Serologías

-Test de diagnóstico rápido

-Síndrome febril

-Síndrome respiratorio

-Síntomas gastrointestinales

-Síndrome genito-urinario

-Lesiones cutáneas

-Síntomas meníngeos-neurológicos

-Patología importada: viajero e inmigrante

-TBC

-Infección osteoarticular.

-Diagnóstico VIH

-Infecciones tejidos blandos

 

-Síndrome febril

-Síndrome respiratorio

-Síntomas gastrointestinales

-Síndrome genito-urinario

-Lesiones cutáneas

-Patología importada: viajero e inmigrante

-TBC

-Antimicro bianos

-Medidas de aislamiento-asepsia

-Sepsis

-Manejo de la infección complicada

MEDICINA INTERNA /UNIDAD LÍPIDOS

-Detección en la población gral

-Estilo de vida

 

-Laboratorio

-Fórmula de Friedwald

-Cálculo del RCV

 

-Laboratorio

-Fórmula de Friedwald

-Cálculo del RCV

 

-Dislipemias secundarias

-Dislipemias familiares

-Cambios estilos de vida

-Fármacos antilipemiantes

-Criterios de buen control

 

MEDICINA INTERNA HEMATOLOGÍA

-Anemia ferropénica en mujeres embarazadas

- Síntomas y signos de sospecha

-Adenopatias

-Esplenome galia

- Paciente pluripatológico

- Paciente con patología multiorgánica.

 

-Laboratorio

- Pruebas de imagen

- Endosco pias

- Estudios histológicos (citologías, biopsias)

- Estudios funcionales (respiratoria, cardiología, neumología)

-Laboratorio - Pruebas de imagen

- Endosco pias

- Estudios histológicos (citologías, biopsias)

- Estudios funcionales (respiratoria, cardiología, neumología)

-Alteraciones serie blanca, plaquetas y coagulopatias

-Hemopatia maligna

-Estudio talasemia

-Anemias

-Adenopatia

- En función de las alteraciones de las pruebas antes mencionadas

 

-Anemias por carencias y por enfermedad crónica

-Poliglobulia

-Talasemias

-Eosinofilia

-Aticoagula    ción oral

 

-Hemorragia aguda

-Criterios de transfusión

MEDICINA INTERNA UROLOGÍA

-Prevención del cáncer de próstata

-Prevención de la infección urinaria

-Hematuria

-Proteinuria

-Microalbumi-nuria

-Masas escrotales

-Fimosis y parafimosis

-Síndrome miccional

-Disfunción eréctil

-Dolor lumbar

-Incontinencia urinaria

-Síndrome prostático

 

-Laboratorio

-Radiología simple

-Ecografía

-Estudio urodinamico

-TAC

-Pielografia

 

-Laboratorio

-Radiología simple

-Masa Escrotal

-Fimosis

-Infecciones urinarias

-Litiasis Renal

-Tumores vía urinaria

-Insuficiencia renal

-Disfunción eréctil

-Incontinencia urinaria

-sd prostático

 -Infecciones urinarias

-Litiasis Renal

-Insuficiencia renal

-Disfunción eréctil

-Incontinencia urinaria

-Sd prostático

-Tacto rectal

-Sondaje vesical

-Rehabilita ción suelo pélvico

 

 

-Cólico nefrítico complicado

-Pielonefritis aguda

-Prostatitis aguda

-Torsión testicular

-Insuficiencia renal aguda

-Retención aguda orina

-Parafimosis

 

NEUROLOGIA

-Control factores de riesgo

-Cefaleas

-Algias de la cara

-Sd. Vertiginoso

-Síncope

-Trastorno de la marcha

-Paresias

-Alt. Sensitivos

-Alt. Campimétricas y  oculomotoras

-Deterioro cognitivo

-Trastornos del movimiento:

-Temblor

-Convulsiones

-Laboratorio

-Fondo de ojo

-Electromio grama

-TAC/RMN

-PET

-Cuestiona rios de detección de deterioro cognitivo

 

 

-Laboratorio

-Fondo de ojo

-Cuestiona rios de detección de deterioro cognitivo

-Trastornos del movimiento

-Epilepsia

-Demencia

-Enf. Desmielinizantes

-Cefaleas

-Patología vascular

-Enf. Neuro-muscular

-Cefalea

-Vértigo periférico

-Demencia

-Temblor esencial

-Neuralgias

-Patología vascular

-Antiagrega ción

-Tto de la migraña

-Grupos de soporte al cuidador del paciente con demencia

-Patología vascular aguda

-Crisis comicial

-Coma

-Cuadro confusional agudo

-Cefalea complicada

ENDOCRINOLOGIA DIABETES

-Detección en la población de riesgo

-Cálculo del RCV

-Prevención de complicaciones

-Síntomas y signos de sospecha

-Laboratorio

-Fondo de Ojo

-ECG

-Radiología

-Monofila mento

-Doppler

-Laboratorio

-ECG

-Radiología

-Monofila mento

-Doppler

-DM tipo 1

-Diabetes gestacional

-Diabetes secundaria

-Complicacio nes

-DM tipo 2

-Pie diabético

-Estilos de vida

-Hipogluce miantes orales

-Insulinización

 

 

 

-Descompen saciones agudas

ENDOCRINOLOGIA OBESIDAD

-Prevención y detección.

-Sd. Pluri metabólico

 

-Talla, peso, IMC

-Medida del pliegue cutáneo

-Índice cintura-cadera

-Laboratorio

  

-Talla, peso, IMC

-Medida del pliegue cutáneo

-Índice cintura-cadera

-Laboratorio

 

-Obesidad mórbida

-Obesidad secundaria

-Estilos de vida

-Fármacos

 

ENDOCRINOLOGIA TIROIDES

-Cribado en la población de riesgo.

-Síntomas y signos de sospecha

 

-Laboratorio: anticuerpos antitiroglobulina y microsomales

-Ecografía

-Gammagrafia tiroidea

 

 

-Laboratorio: anticuerpos antitiroglobulina y microsomales

-Bocio simple y nodular

-Enf. Graves-Basedow

-Tiroiditis de Hashimoto

-Cancer Tiroides

-Alteraciones en embarazadas.

 

-Bocio simple y nodular

-Enf. Graves-Basedow

-Tiroiditis de Hashimoto

-Alt. Tiroidea subclínica

-Crisis tirotóxica

-Coma mixedematoso.

 

ROTACIONES R2

 

 

 

Actividades preventivas

Manejo dx de los síntomas

Exploraciones Comlement. Indicación

Exploraciones Comlement. Interpretación

Criterios de derivación

Manejo diagnóstico

terapéutico

Manejo en UCIAS

GERIATRIA

*Síndromes geriátricos

*Vacunación

*Deterioro cognitivo y demencia

*Síndrome confusional

*Incontinencia urinaria

*Inestabilidad y caídas

*Desnutrición y malnutrición

*Déficits sensoriales

*Inmovilismo y sus consecuencias

*MEC de lobo

*Pfeiffer

*Lowton

*Índice Barthel

*Escala geriátrica depresión

*Test Norton

*MNA

*Test de Zarit

 

*MEC de lobo

*Pfeiffer

*Índice Katz

*Índice Barthel

*Escala geriátrica

depresión

*Test Norton

*MNA

*Test de Zarit

*Deterioro cognitivo

*Déficits sensoriales

*Caídas de

repetición

*Deterioro cognitivo y demencia

*Síndrome confusional

*Incontinencia urinaria

*Inestabilidad y caídas

*Desnutrición y malnutrición

*Déficit sensoriales

*Inmovilismo y sus consecuencias

*Dolor crónico

*Síndrome

confusional agudo

*Fracturas

CUIDADOS PALIATIVOS

 

*Detección de las necesidades del

paciente y de la familia

*Escalas pertinentes para la valoración

de los síntomas

(Escala analógica del

dolor, Karnofsky...)

*Correcta cumplimentación del

certificado de defunción

 

*Identificación de los

síndromes dolorosos

*Control de

síntomas

*Escala de

tratamiento del dolor

de la OMS

*Vías alternativas a

la vía oral

*Dolor (mórficos)

 

DERMATOLOGÍA

*Cáncer cutáneo

*Fotoprotec-ción

*Síntomas y signos de

sospecha

-prurito

-Eritema nodoso

*Laboratorio

*Recogida muestras

*Laboratorio

*Recogida muestras

*Cáncer cutaneo

*Psoriasis

*Acne

*Enfermedades tejido conectivo

*Lesiones que requieren

tratamiento especializado

*Urticaria crónica

*Nevus

*Lesiones orales y mucosas

*Estudio alergias

*Acne

*Psoriasis

*Dermatitis

*Micosis

*Verrugas

*Alopecias

*Control de Nevus

*Herpes

*Molluscum

*Picaduras

*Extirpación de Lesiones cutaneas

benignas

*Drenages

*Curetage

*Cirugia de la uña

*Suturas

*Crioterapia

*Eritrodermia

*Urticaria aguda

(angioedema)

OTORRINOLARINGOLOGÍA

*Cáncer oro faríngeo

*Deterioro auditivo

*Otalgia

*Otorrea

*Hipoacusia

*Acufenos

*Dolor oro facial

*Trastornos voz

*Disfagia

*Estridor

*Parálisis facial

*Obstrucción nasal

*Epistaxis

*Trastorno del gusto y olfato

*Síndrome vertiginoso

*Otoscopia

*Acumetría R/W

*Rinoscopia anterior

*Radiología simple

*TAC

*EMG

*Audiometría

*Otoscopia

*Acumetría

*Rinoscopia anterior

*Radiologia simple

*Audiometria

*Tumores ORL

*Hipoacusia

*Disfonia

*Perforaciones timpánicas

crónicas

*Otorrea crónica

*Traumatismos

*Acufenos

*Vértigos periféricos

*Rehabilitación vestibular

*Vértigos periféricos

*Otitis

*Faringoamigdalitis

*Rinitis

*Sinusitis

*Cerumen impactado

*Taponamiento nasal anterior

*Rehabilitación vestibular

*Epistaxis

*Otorragia

*Otohematoma

*Cuerpo extraño

*Absceso oro faríngeo

OFTALMOLOGÍA

*Alteraciones

refracción

*Glaucoma

*Ojo rojo

*Ojo seco/ lloroso

*Disminución visión

*Miodesopsias

*Estrabismos

*Dolor ocular

*Laboratorio

*Camara midriática

*Laboratorio

*Ojo rojo

*Dolor ocular

*Ojo seco

*Erosiones corneales

*Tumores oculares

*Pterigion

*Disminución agudeza

visual

*Herpes oftálmico

*Exoftalmos

*Chalazión

*Entropión

*Conjuntivitis

*Blefaritis

*Erosiones corneales

*Hiposfagma

*Fluoresceína

*Eversión del parpado

*Fondo de ojo

*Traumatismos

*Pérdida brusca de

agudeza visual

*Dolor agudo

*Cuerpo extraño

TRAUMATOLOGÍA

*Profilaxis

antitrombotica en

paciente inmovilizado

*Profilaxis antitetánica,

antirrábica

*Profilaxis antibiótica en

heridas de riesgo

*Síntomas y signos:

-Gonalgia

-Omalgia

-Lumbalgia

-Talalgia

-Tendinitis(varias)

*Radiología:

-RX simple

-TAC

-RMN

-ECO MS

-GEO

*Radiología

*Urgencias:

-Rotura total del músculo

-Esguince, luxaciones,

fracturas,

-Artrosis mod_severa

-Rotura muscular, tendinitis

varias, esguinces

complicados

*Contusiones

*Tendinitis

*Rotura fibrilar

*Infiltraciones

*Suturas

*Vendajes

*Férulas

*Problemas de la estática

*Síndrome del canal carpiano

*Politraumatiza-dos

-TCE

-Fracturas abiertas o

graves

-Luxaciones

-Quemaduras graves(VH)

-Heridas profundas o

complejas

REUMATOLOGÍA

*Prevención

osteoporosis

*Dolor musculo esquelético

*Artritis

*Radiculalgia

*Síntomas sistémicos

*Debilidad muscular

*Laboratorio

*Radiologia

*Ecografia

*Densitometria ósea

*Electromiograma

*Laboratorio

*Radiologia

*Sospecha de enfermedad

sistémica:

*Artritis

*Osteoporosis

*Hombro doloroso

*Síndrome del canal

carpiano(COT)

*Miopatia

*Dolor musculo esquelético

*Problemas de la

estática(COT)

*Artritis

*Osteoporosis

*Hombro doloroso

*Dolor musculo-esquelético

*Miopatia

*Tratamiento del dolor

*Infiltraciones

*Fisioterapia rehabilitación

*Artrocentesis

*Artritis agudas

*Radiculalgia con déficit

motor

 

Rotacions de Pediatria, Salut Mental i Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva (segon i tercer any)

A l’inici de la seva rotació, els metges residents hauran de presentar-se davant el responsable del centre corresponent i hauran de lliurar la llista de guàrdies que han de realitzar durant la seva estada al servei, i notificar-li totes les circumstàncies que puguin afectar la seva assistència normal a les activitats programades (vacances, guàrdies, baixes...). Qualsevol problema que pugui aparèixer durant la seva estada l’haurà de comunicar al seu tutor.

Aquests són objectius específics d'aquestes rotacions:

 

Actividades preventivas

Manejo dx de los síntomas

Exploraciones complementarias Indicación

Exploraciones complementarias Interpretación

Criterios de derivación

Manejo diagnóstico terapéutico

Manejo en UCIAS

SALUD MENTAL  

*Riesgo adictivo

*Patrones de

consumo de

sustancias adictivas

*Síntomas y signos de

sospecha

*Test psicológicos

básicos

*Test psicológicos

básicos

*Depresión mayor

*Trastorno psicótico

*Enfermedad bipolar

*TOC

*Trastornos alimentarios

*Trastornos del

comportamiento

*Toxicomania.

*Somatización

*Trastorno adaptativo

*Trastorno por ansiedad

*Trastorno depresivo

*Adicciones

*Fármacos

*Psicoterapia

*Intentos de autolisis

*Trastorno psicótico

agudo

*Agitación psicomotriz

*Mania-hipomania

 

 

 

 

 

Actividades preventivas

Manejo dx de los síntomas

Exploraciones Comlement. Indicación

Exploraciones Comlement. Interpretación

Criterios de derivación

Manejo diagnóstico

terapéutico

Manejo en UCIAS

PEDIATRÍA

*Visitas del niño sano

*Calendarios vacunales

*Prevención de

drogodependencias

*Salud sexual

*Prevención/deteccion del

maltrato

*Salud buro-dental

*Dermatitis del pañal

*Ictericia fisiologica

*Cura cordon umbilical

*Hernia inguinal o umbilical

*Ritmo deposicional

*Lactante febril

*Regurgitación/ vomitos

*Diarrea

*Infecciones agudas

*Convulsiones

*Parasitosis

*Abdominalgia

*Enuresis/encopresis

*Asma, alergias

*Radiologia

*Laboratorio(ajuste de datos de

laboratorio a la edad)

*Tallimetro

*Optotipos

*Cover test

*Audiometria

*Podometro

*Graficas de percentiles de talla y

peso

*Radiologia

*Laboratorio(ajuste de datos de

laboratorio a la edad)

*Tallimetro

*Optotipos

*Cover test

*Audiometria

*Podometro

*Graficas de percentiles de talla y

peso

 

*Dermatitis del pañal

*Ictericia fisiologica

*Exantemáticas

*Cura cordon umbilical

*Hernia inguinal o umbilical

*Ritmo deposicional

*Lactante febril

*Regurgitación/ vomitos

*Diarrea

*Infecciones agudas

*Convulsiones

*Parasitosis

*Abdominalgia

*Enuresis/encopresis

*Asma, alergias, dermatitis atópica

*Convulsiones

*Dificultad respiratoria

*Estridor

*Dolor abdominal

*Sindrome febril

*Deshidratación

*Intoxicaciones

GINECOLOGÍA/OBSTETRICIA

*Cribado cancer cervix i mama

*Conocer riesgos teratogénicos

*Conocer la atención

preconcepcional

*Apoyar la lactancia materna

*Rehabilitacion del suelo

pélvico

*Factores de riesgo de

osteoporosis post menopausica

*Detección del maltratoviolencia

de género

*Vulvovaginitis

*Transtorno del ciclo menstrual

*Incontinencia urinaria

*Esterilidad

*Anticoncepción

*Interrupción voluntaria embarazo

*cribado cancer de cervix y de

mama

*Embarazo: factores de riesgo,

manejo de farmacos

*Puerperio: morbilidad más

frecuente

*Menopausia

*Atender un parto eutocico

*Laboratorio

*Mamografia

*Ecografia

*Tacto vaginal

*Citologia cervicovaginal

*Tecnicas diagnosticas de

malformaciones fetales

*Tacto vaginal

*Exploración mamaria

*Mamografia

*Citologia cervicovaginal

*Medición altura uterina

*Presentación fetal

*Modulo mamario

*Metrorragia

postmenop.

*Vulvovaginitis

*Transtorno del ciclo menstrual

*Incontinencia urinaria

*Esterilidad

*Anticoncepción

*Cribado cancer de cervix y de mama

*Embarazo

*Puerperio-Menopausia

*Atender un parto eutocico

 

(amunt)

Rotació Rural

La rotació rural és obligatòria i es regeix per la normativa següent:

  • Ha de tenir una durada mínima d’un mes i màxima de 3 mesos. El mes obligatori resta dels mesos de rotació per AP i els mesos opcionals resten dels dos mesos de rotació optativa de l’R3-R4.
  • Es realitzarà en el període que va entre el segon semestre de R3 i el primer quadrimestre de R4, per tal que no interfereixi en les rotacions hospitalàries ni en les tasques del final de la residència. Excepcionalment es podrà sol.licitar fora d'aquest període presentant una justificació a la Unitat Docent, i caldrà l’autorització del coordinador hospitalari o del CAP, i del tutor. 
  • Els residents podran optar per demanar la rotació en els centres rurals acreditats per les UUDD d'Atenció Familiar i Comunitària de Catalunya, com a mínim amb 2 mesos d’antelació respecte a la data que demanin fer la rotació. Caldrà complimentar el formulari de sol·licitud. Serà la UD de Barcelona qui es posarà en contacte amb la UD receptora per obtenir la seva autorització. 
  • En el cas que el resident demani convalidar la rotació rural per fer-la en un centre no acreditat per les UUDD de Catalunya (tant a Catalunya com de la resta de l’Estat o altres països) es tramitarà la documentació com si es tractés d’una rotació externa i serà el Departament de Salut qui tindrà la capacitat d’autoritzar o no la rotació. Caldrà demanar-la amb una antelació de com a mínim de 3 mesos. En cas de demanar la rotació rural com a externa, aquesta es podrà sumar a una altra rotació externa autoritzada, però en cap cas es podrà superar un període de 2 mesos en total, i ja no es podrà gaudir de la rotació rural en centres acreditats de Catalunya. 

Aqui podeu consultar el llistat de centres rurals acreditats a les UUDD de Catalunya.

El grup de medicina rural de la CAMFIC ha elaborat un document amb els objectius que ha de tenir la rotació rural.

(amunt)

Normes generals de les rotacions optatives i externes

Els residents de la UD disposen d’un temps en període de residència per a realitzar rotacions optatives i/o externes, amb la següent distribució:.

  • Durant R2. Es podrà escollir entre diverses optatives en funció de cada hospital. 
  • Dos mesos durant R3 o R4. Es podrà escollir entre una de les següents modalitats:
    1. Dos mesos de rotació optativa a l'AP.
    2. Ampliació de la rotació de Pediatria, ASSIR o rural. 
    3. Un mes de rotació optativa/ampliació + un mes de rotació externa.

S’entén per rotació optativa aquella que té lloc en un servei que forma part de la UD, o que n’és col·laborador, o té conveni amb ella, sempre a centres ubicats a Barcelona (amb l’excepció de la rotació rural).

Una rotació externa, en canvi, és aquella que té lloc a centres que no formen part de la UD ni són col·laboradors ni tenen conveni amb ella. Això inclou tant centres ubicats a Barcelona com fora d’ella.

Les rotacions optatives i/o externes, al igual que les rurals, es realitzaran en el període que va entre el segon semestre de R3 i el primer quadrimestre de R4, per tal que no interfereixin en les rotacions hospitalàries ni en les tasques del final de la residència. Per fer-les fora d'aquest període caldrà presentar una justificació a la Unitat Docent, amb autorització del  coordinador docent i del tutor, i caldrà l'aprovació de la comissió de docència. 

El resident també pot optar per no demanar la rotació optativa i/o externa i, en aquest cas, el temps corresponent restarà amb el seu tutor al CAP.

(amunt)

Rotacions optatives de R3 i R4

Durant el tercer o el quart any, el programa inclou 2 mesos de rotacions optatives a proposta del resident sempre i quan siguin acceptades pel seu tutor. Les possibilitats inclouran almenys les següents:

  

(amunt)

Rotacions Externes 

 

Per a residents de la UD 

 Per a residents externs a la UD

Per a residents de la UD:

Es podrà realitzar un mes de rotació externa en altres centres o unitats proposades pel resident o el seu tutor, tant a Catalunya, a Espanya, com a l’estranger. L’acceptació estarà condicionada al vist i plau de la Comissió de Docència i a l’autorització per part del Departament de Salut (Generalitat de Catalunya).

Les rotacions externes, al igual que les optatives i les rurals, es realitzaran en el període que va entre el segon semestre de R3 i el primer quadrimestre de R4, per tal que no interfereixin en les rotacions hospitalàries ni en les tasques del final de la residència. Per fer-les fora d'aquest període caldrà presentar una justificació a la Unitat Docent, amb autorització del  coordinador docent i del tutor, i caldrà l'aprovació de la comissió de docència. 

El Departament de Salut NO autoritzarà, en cap cas, rotacions externes en els darrers tres mesos previs a la finalització de la residència. 

Normativa per estades de metges residents de MFiC de les UD de Catalunya en centres o serveis fora de l’àmbit de la seva UD i sense conveni

D’acord amb el Decret Català 165/2015 i el Real Decreto 183/2008, el personal resident podrà realitzar rotacions externes no previstes en la acreditació atorgada al Centre o Unitat Docent en la que desenvolupa el Programa de Formació sempre que es compleixin els següents requisits:

  • Que els objectius d’aprenentatge que es plantegin no es puguin assolir en els recursos disponibles de la Unitat Docent (centres docents o col·laboradors).
  • Que la rotació externa sigui proposada i autoritzada pels òrgans competents, especificant els objectius que es pretendran, que es referiran a l’ampliació de coneixements o l’aprenentatge de tècniques no practicades en la Unitat Docent i adequades al Programa de Formació.
  • Que es realitzin en centres acreditats per a la docència o en centres de reconegut prestigi, els quals acceptin expressament l’estada.
  • En cas que les rotacions externes es vulguin fer en centres o unitats docents no acreditades per a la formació especialitzada o en centres estrangers, cal justificar-ne l’elecció, en detriment d’un centre o unitat docent acreditat, especificant el valor afegit que representa per a la formació de la persona resident i el grau d’excel·lència que ha de garantir el període formatiu.

  • Que la Gerència del Centre d’origen es comprometi expressament a continuar abonant al resident la totalitat de les seves retribucions, incloses les derivades de l’atenció continuada que pogués realitzar durant la rotació externa.

  • Que les rotacions externes no donaran dret al rèdit de despeses de viatge ni a dietes d’allotjament i manutenció.

  • Que les rotacions externes no donaran dret a certificats d’aprofitament altres que els que els centres de destí proporcionin.
  • Les rotacions externes figuraran, degudament visades, en el Llibre de l’Especialista en Formació, i el Centre o Unitat on s’han practicat les activitats està obligat a emetre el corresponent informe d’avaluació.
  • No s’autoritzaran rotacions externes durant els darrers tres mesos de la formació sanitària especialitzada.

 

Cada resident pot proposar la rotació que consideri convenient per completar la seva formació i haurà de contactar amb el centre receptor per tal d’obtenir l’acceptació del mateix i un programa de la rotació amb els objectius docents proposats.

La Unitat Docent ha elaborat un catàleg de rotacions que han estat realitzades per residents de promocions prèvies o proposades per centres docents i col·laboradors de la UD.

Per a sol·licitar la rotació externa, s'han d'omplir els annexos 1, 2 de sol·licitud i informe del tutor (word, pdf), i l'imprès d'acceptació de les condicions (word, pdf), i enviar la carta d'acceptació del lloc de destí i un programa de la rotació. La documentació s’ha d’enviar a la Unitat Docent amb un mínim de 3 mesos d’antelació.

A la tornada, haureu de fer arribar a la Unitat Docent:

  1. la memòria d’activitats desenvolupades (enviar per correu electònic).
  2. la certificació de l’estada del resident al centre/servei.
  3. el full d’avaluació de la rotació (model del Ministeri) complimentada del responsable del resident durant l’estada al centre o servei receptor.
  4. el full d’avaluació de la rotació complimentada pel resident.

(amunt)

Per a residents externs a la UD:

Des de la UD oferim, per a residents externs, la possibilitat de realitzar rotacions des de 1 mes fins a un màxim de 3 mesos en els següents serveis. Les places són limitades: 

  • Medicina Familiar i Comunitària en un Centre d'Atenció Primària (CAP).
  • Medicina Familiar i Comunitària en un Centre d'Urgències d'Atenció Primària (CUAP).
  • Pediatria en un Centre d'Atenció Primària (CAP).
  • Estada en un Servei d'Assistència a la Salut Sexual i Reproductiva (ASSIR) d'Atenció Primària.
  • Estada en alguna Unitat de l'Àmbit d'AP Barcelona Ciutat:
    • Cirurgia Menor
    • Servei de Radiodiagnòstic
    • Unitat de farmàcia AP
    • Gestió en AP
    • Unitat BASIQ d'Avaluació, Sistemes d'Informació i Qualitat Assistencial.

- Residents de l'Estat Espanyol:

Els residents interessats a rotar en algun dels nostres centres, han de posar-se en contacte, a través de correu electrònic, amb la Secretaria de la UD (externsud.bcn.ics@gencat.cat), especificant la data de la rotació i si hi ha preferència per algun dels nostres centres.

Les rotacions externes s'aproven a la Comissió de Docència. Un cop aprovada, s'envia la carta d'acceptació al resident per tal que pugui continuar els tràmits amb la seva Comunitat Autònoma.

- Residents estrangers:

Els residents interessats a rotar en algun dels nostres centres, han de posar-se en contacte, a través de correu electrònic, amb la Secretaria de la UD (externsud.bcn.ics@gencat.cat), especificant la data de la rotació i si hi ha preferència per algun dels nostres centres.

Les rotacions externes s'aproven a la Comissió de Docència. Un cop aprovada, s'envia la carta d'acceptació al resident per tal que pugui continuar els tràmits amb el Ministerio de Sanidad.

IMPORTANT: Els tràmits amb el Ministerio de Sanidad s'han de fer durant els següents terminis:

  • Per a estades formatives que s'iniciïn al primer semestre de l'any: tramitar al juny-juliol de l'any previ (veure web Ministerio).  
  • Per a estades formatives que s'iniciïn al segon semestre de l'any: tramitar al gener-febrer de l'any en curs (veure web Ministerio). 

(anar amunt)

Programa de l'especialitat

Aquí podeu consultar el Programa Oficial de l'Especialitat.

Les Unitats Docents de Medicina Familiar i Comunitària de Catalunya han elaborat un document sobre SUPERVISIÓ I GRAU DE RESPONSABILITAT DEL METGE RESIDENT DE MEDICINA FAMILIAR I COMUNITÀRIA EN L'ÀMBIT DE L'ATENCIÓ PRIMÀRIA.

(amunt)


Programa de Formació Transversal (cursos i recerca)

La formació dels residents de MFiC al llarg de les diferents rotacions dels quatre anys és eminentment clínica, compartida entre hospital i atenció primària. En el programa de formació teòrico - pràctic de la UDMAFiC de Barcelona Ciutat es pretén assolir la vessant no clínica.

Aquest programa de formació és obligatori i es distribueix durant els quatre anys de residència. L’avaluació conjunta de les diferents rotacions clíniques efectuades i el compliment programa teòric-pràctic, donarà lloc a l’avaluació de cada any lectiu i al final de la residència. La manca d’ assistència als cursos sense justificació pot comportar una avaluació negativa.

Per a cada curs es programen diverses edicions, per tal de facilitar que cada resident pugui triar i adaptar el seu programa de formació tenint en compte aspectes com rotacions, guàrdies, vacances, etc.

L’assistència al 80% de les hores lectives de cada curs donarà dret al certificat corresponent amb número de registre de la Unitat Docent. Donat que el programa teòric es contempla com a una formació global els certificats s’entregaran en finalitzar la residència.

A més dels cursos que organitza la Unitat Docent, cada centre docent organitza formació sobre diferents àrees de coneixement, com són: urgències, suport vital bàsic, història clínica electrònica, gestió clínica, organització de l’activitat al Centre de Salut i millora de qualitat. 

Vegeu a continuació el Programa del cursos obligatoris que especifica el programa teòric – pràctic segons l’any de residència: 

CURSOS PER A RESIDENTS PREVISTOS PEL PERÍODE JUNY DE 2021- MAIG DE 2022 (actualització 30 de juliol de 2021)

CURSOS PER A RESIDENTS MFiC. UNITAT DOCENT MULTIPROFESSIONAL BCN CIUTAT. PERÍODE JUNY DE 2021- MAIG DE 2022 ( actualització 30 de juliol de 2021)

Promoció

Cursos

Edicions

Hores/ed

Dates

R1

(2021- 2025)

INTRODUCCIÓ A L’ATENCIÓ FAMILIAR i COMUNITÀRIA

2

20

Presencial. Centre Corporatiu

edició: 9 de setembre de 2021 de 9h a 14:30h de 202, 14 de setembre de 2021 de 9h a 15h i 15 de setembre de 2021 de 9h a 14h i de 16h a 19h

edició: 16 de setembre de 2021 de 9h a 14:30h de 2021, 28 de setembre de 2021 de 9h a 15h i 6 d'octubre 2021 (pendent de confirmar) de 9h a 14h i de 16h a 19h

ANÀLISI DE LA SITUACIÓ DE SALUT

-

20

Taller descentralitzat a cada equip. Es farà durant la rotació del R1 per l’equip. Entre octubre-desembre/ gener-març)

Acollida de residents. Mòdul de salut i prevenció de riscos laborals

 1  2  Auto-formatiu (moodle) L'aula s'obrirà el 9 d'agost fins el 30 de setembre de 2021

 DETECCIÓ I CONTROL DE LA INFECCIÓ SARS-COV-2 A L’ATENCIÓ PRIMÀRIA

 1  2

 Virtual amb webinar:10 d’agost de 9-11



EL LLIBRE DEL RESIDENT PER TUTORS I RESIDENTS R1 DE MFIC

2

2

Presencial

1ª ed: 21 d’octubre 2021 de 16h a 18h

2a ed: 28 d’ octubre 2021  de 16h a 18h

3ª ed: 10 de novembre 2021 de 16h a 18h

TALLER DE RADIOLOGIA DE TÒRAX

2

3

Presencial 

1a ed:23 de Novembre 2021 de 16h a 19h

2a ed: 14 de Desembre 2021 de 16h a 19h

 SALUT COMUNITÀRIA: ELABORACIÓ D’UN PROJECTE COMUNITARI  1  15  Curs online salut comunitària CAMFiC:Gener 2022

TALLER EXPLORACIÓ FÍSICA I ECG

-

2

Taller descentralitzat fet a cada equip. Els R4 formaran als R1. Incorporar a les EIR com assistents

R2

(2020- 2024)

 

MEDICINA BASADA EN L’EVIDÈNCIA

2

19

Hores presencials: 12 hores. Resta virtual 7. Centre Corporatiu

1a ed. : : 8 (9h a 13h), 16 (15h a 19h) i 21 (15h a 19h) de Juny de 2021

2a ed. : 1 (15h a 19h), 15 (9h a 13h) i 19 (9h a 13h) Juliol  de 2021

3ª ed: 21 (9h a 13h), 29 (15h a 19h) de setembre i 14 (15h a 19h) octubre de 2021

TALLER D’ANÀLISI DEL ROL EN L’ATENCIÓ A LA FAMÍLIA

3

5

Presencial (CAP Roger)

1a ed: 22 (15h a 20h) de Juliol  de 2021.

2a ed: 7 (9h a 14h) Octubre  de 2021

3a ed: 2 (9h a 14h) desembre  de 2021

BIOÈTICA

3

16

12 hores presencials i 4 virtuals. 3 edicions. (CAP Roger)

1a ed: 4 (9h a 14h i de 15:30 a 18:30h) i 10 (9h a 13h) de Novembre de 2021

2a ed: 13 (9h a 14h i de 15:30 a 18:30h) i 19 (9h a 13h) de Gener 2022

3a ed:  3 (9h a 14h i de 15:30 a 18:30h) i 9 (9h a 13h) de Febrer 2022

 

ENTREVISTA CLÍNICA

3

20

Presencial

1a edició: Març 2022

2a edició: Abril 2022

3a edició: Maig 2022

R3

 (2019-2023)

ACTUALITZACIÓ EN TERAPÈUTICA FARMACOLÒGICA I PRÀCTICA CLÍNICA

2

30

Presencial. 16 hores + tasques moodle 14 hores (Cente corporatiu)

1a ed:9 (15h a 19h), 11 (9h a 13h), 15 (15h a 19h) i 18 (9h a 13h) de Juny de 2021

2a ed: 13 (15h a 19h), 15 (9h a 13h), 18 (15h a 19h) i 20 (9h a 13h) d’octubre de 2021

SALUT COMUNITÀRIA: ELABORACIÓ D’UN PROJECTE COMUNITARI

1

40

15

Curs online salut comunitària CAMFiC: 20 de setembre a 30 de desembre 2021.Part pràctica EAP (gener a octubre 2021). Sessió explicació participació activitat comunitària: Agrupacions desembre de 2021 i gener de 2022

RETINOGRAFIA PRÀCTICA

2

2

Virtual

1ª edició: 9 (12h a 15h) de Novembre de 2021      

2ª edició: 1 (12h a 15h) de desembre de 2021

TALLER DE DERMATOSCÒPIA BÀSICA

2

4

Virtual 

1a ed: 2 (9h a 13h) de Novembre de 2021

2a ed: 15 (9h a 13h) de desembre de 2021

FORMACIÓ SOBRE INCAPACITATS LABORALS I ALTRES PRESTACIONS-ICAM

2

28

Presencial Aula CAP Vallcarca

Teoria: 17 i 18 de gener de 9h a 14h. Pràctica: 3 dies de 8 a 15 hores o de 15 a 22 hores : Gener- març 22 

 

SUPORT VITAL IMMEDIAT

3

23

Semi presencial. Pràctica 10 hores ( 2 dies). Part virtual 13 hores : un mes abans de la teoria

1a edició:   febrer (15h-20h) i  de febrer (9h-14h) de 2022  

2a edició:  març (15h-20h) i març (9h-14h) de 2022 

3a edició: d’abril (15h-20h) i  d’abril (9h-14h) de 2022 

4ª edició: maig (15h-20h) i  maig (9h-14h) de 20212

R4

(2018-2022)

 

 GESTIÓ DE LA CONSULTA

3

12

 Presencial + pràctica a l'aula Moodle

1a edició: 7 (09:30 -12:30) i 17 (16:00-19:00) de Juny de 2021

2a edició:  5 (09:30 -12:30) i 15 (16:00-19:00) de juliol de 2021

3a edició:  20 (09:30 -12:30) i 30 (16:00-19:00) de setembre de 2021

 ENTREVISTA MOTIVACIONAL

2

12

Presencial. 

1a ed: 5 (9h a 14h) i 14 (15h a 20h) d’Octubre de 2021

2a ed: 9 (9h a 14h) i 11 (9h a 14h) de Novembre de 2021

3a ed: 14 (15h a 20h) i 16 (9h a 14h) de desembre de 2021

EDUCACIÓ PER LA SALUT: TALLER TABAC, ALCOHOL I DROGUES

3

13

Presencial 

1a ed: Febrer 2022

2a ed: Març de 2022

3ª ed: Abril de 2022

TALLER CASOS PRÀCTICS DE BIOÈTICA

2

3

Presencial 

1a edició:  Gener 2022

2a edició:  Abril 2022

R3 i R4

METODOLOGIA DE RECERCA

Formació descentralitzada a les agrupacions de centres docents. 2 hores cada 15 dies.

 

 

  

(anar amunt) 

 Formació en recerca / Dia docent del resident 

Part de la formació i recerca en temes específics d’Atenció Primària, s’aborda de forma conjunta amb agrupacions de diferents centres en el que denominem el Dia docent del resident. Aquest està dirigit principalment als residents de tercer i quart any que estan rotant per atenció primària.

A Barcelona estan constituïdes 4 agrupacions de centres.

La periodicitat del Dia docent del resident és la següent: cada quinze dies dedicat a recerca (2 hores) i un cop al mes dedicat a formació (4 hores). L'assistència és obligatòria i serà controlada mitjançant un registre de signatures. 

L’objectiu de la part de recerca és aprendre mitjançant la planificació i execució d’un projecte de recerca de forma tutoritzada pels tècnics de salut de la Unitat BASIQ. La metodologia que es segueix són sessions teòriques i pràctiques adaptades a la realització del projecte d’investigació, i l’avaluació es fa mitjançant la presentació dels resultats en una comunicació oral a la Jornada de Recerca de Residents i a d'altres congressos. 

A continuació es detalla la distribució dels tècnics de salut a les diferents agrupacions:

 



  A la part de formació, tutors experts en temes inclosos al programa de l’especialitat organitzen sessions teòrico-pràctiques de forma rotatòria; i els residents, també de forma rotatòria,  s’encarreguen d’organitzar i impartir sessions als seus companys. 

L'assitència al Dia docent del resident és obligatòria. Els responsables de cada sessió duran a terme un control d'assistència.


(anar amunt)

 

Retribucions

El salari i el preu de l'hora de guàrdia varia segons l'any de residència: 

  SOU BASE FORMACIÓ TOTAL
R1                       1.197,26 €       101,02 €       1.304,58 €
R2                       1.197,26 €       199,98 €       1.403,54 €
R3                       1.197,26 €       320,90 €       1.524,46 €
R4                       1.197,26 €       441,89 €

      1.645,45 €

 

Preu hora guàrdia      
  R1 R2 R3 R4
 lab     13,10 €    15,69 €    18,29 €    19,61 €
 festiu     14,77 €    17,75 €    20,67 €

   22,15 € 

Gratificacions especials:

- 24 i 31 de desembre (de 22h a 8h): +50% del preu de l'hora

- 25 de desembre i 1 de gener (de 8 a 22h): +50% del preu de l'hora

 

Guàrdies

La normativa interna de guàrdies de la Unitat Docent l'aprova la Comissió de Docència i es recull en aquest document.

El programa de l’especialitat recomana que les guàrdies que han de realitzar els residents de MFiC no sigui menor de 3 al mes, ni major de 5. En funció d’aquesta normativa i la normativa de jornada de treball màxima i dret al descans de la Unió Europea s’ha establert que les hores anuals de guàrdia recomanades són 691 hores.

En cas de requerir una ampliació d'hores, més enllà de 691, cal que el resident signi electrònicament la sol·licitud (word, pdf) i la faci arribar a la UD per correu electrònic o per evalisa. El número d'hores màxim s'establirà en funció de la normativa laboral de l'ICS i sempre vetllant per la millor formació del resident. Actualment està fixat en un màxim de 850 hores anuals. Segons el Real Decreto 1146/2006 que regula la relació laboral especial dels residents, en cap cas no es podran realitzar més de 7 guàrdies al mes amb pernoctació.

Per tal de tenir una avaluació positiva, la comissió d’avaluació de la UD considerarà que un resident ha assolit la formació mínima requerida quan hagi superat les 600 hores/any durant R1, R2 i R3; i 520 hores/any durant R4 (donat que no hi ha pernoctació). En cas de residents que requereixin una adaptació especial del seu programa formatiu, el mínim d’hores serà individualitzat a proposta del seu tutor, i aprovat per la comissió de docència.

Les hores de guàrdia es compten a través de les hores de jornada complementària retribuïdes. Podeu portar el control de les hores a través d'aquesta pàgina web.

Com mirar les hores a la web?

Has d'entrar a la part privada de la web amb el teu usuari i contrasenya. A la pestanya on posa General – Guàrdies has de triar el teu EAP de la columna de l'esquerra. Desprès tries el servei d'atenció primària i t'apareixerà el calendari. Clicant a qualsevol dia, t'apareixeran els residents que feu guàrdia en aquell EAP amb dues columnes: 

Hores fetes: és el comptador que mirem nosaltres, i compta les hores que ja estan retribuïdes fins la darrera nòmina.

Hores programades: en aquesta columna apareixen les guàrdies que ja estan introduïdes a la web però que encara no estan pagades. Segons el centre, si les introdueix amb més o menys antelació a la web, els residents poden tenir més o menys hores programades.

Aquests comptadors s'actualitzen quan canvieu d'any de residència.

Per sol·licitar un canvi de guàrdia al CUAP s'ha d'emplenar aquest formulari, i enviar-lo a la secretaria del CUAP afectat amb un mínim de 5 dies naturals d'antel·lació (CUAP MansoCUAP Sant MartíCUAP Horta, CUAP Casernes).

Supervisió del resident

Actualment estan aprovats per la comissió de docència i són vigents els següents protocols de supervisió proposats per les Unitats Docents de Medicina Familiar i Comunitària de Catalunya:

(amunt)

 

Formació en Salut Comunitària

Els residents tenen establert, en el seu itinerari formatiu, una formació sobre Salut Comunitària. Hi ha una part de formació bàsica obligatòria i una part optativa que son el anomenem les guàrdies de comunitària. 

Formació bàsica obligatòria:

Aquesta formació és obligatòria per a tots els residents de la Unitat Docent i consta del següent:

R1: 

  • Curs on-line de Salut Comunitària de la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària per a R1: 15 hores.
  • Anàlisi de la situació de salut de l'Àrea Bàsica de Salut de l'EAP del resident i presentació oral de l'informe en sessió a l'EAP.
  • Passeig Comunitari.
  • Concurs de fotografia comunitària.

R3: 

  • Curs on-line de Salut Comunitària de la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària per a R3: 15 hores.
  • Participació en una activitat comunitària de l'EAP i presentació d'un informe. 

Guàrdies de Comunitària:

Per altra banda i de forma optativa existeix la possibilitat de fer el que anomenem guàrdies de comunitària.

Els/les residents que vulguin optar a fer guàrdies de comunitària han de presentar a la Unitat Docent, durant qualsevol any de residència però no més tard del final de R3, una proposta amb un Programa d'atenció comunitària. Aquest programa ha d'estar elaborat en funció d'uns requisits establerts i ha de ser aprovat per la UDM. 

Un cop aprovat el programa es proporcionarà al/la resident un dossier de treball on s'aniran registrant les activitats comunitàries dutes a terme amb la data, les hores invertides i signatura de la persona responsable. De forma trimestral es presentarà el dossier a la UDM i es tramitarà el pagament de les guàrdies que seran en els mateixos mòduls que les guàrdies laborables del CAP: 4 hores durant R1-R2 i 5 hores durant R3-R4. La mitjana serà d'una guàrdia mensual. 

Al final de la residència s'entregarà el dossier a la UDM juntament amb el full d'avaluació del seu responsable docent i aquesta esdevindrà una puntuació com a una rotació més i com a activitat complementària a l'avaluació anual. 

Aquí podeu consultar la presentació que s'ha fet a la UDM.

 

(amunt)




Sessions

SESIONES R1

COMO ASISTENTE

COMO PONENTE

Deberá asistir a las sesiones en los servicios en donde desarrolle su estancia formativa

Deberá asistir a las sesiones de su EAP: clínicas, bibliográficas, interconsulta, organizativas, conjuntas con enfermería, con todo el EAP, u otros temas generales.

Deberá presentar una sesión de su análisis de situación de salud de la ABS en el EAP.

Deberá presentar una sesión sobre un caso clínico en el ámbito hospitalario y otra en el ámbito de Atención primaria.

Deberá presentar una sesión de revisión sobre una guía clínica o protocolo.

 

SESIONES R2

COMO ASISTENTE

COMO PONENTE

Deberá asistir a las sesiones en los servicios en donde desarrolle su estancia formativa

Deberá asistir a las sesiones de su EAP: clínicas, bibliográficas, interconsulta, organizativas, conjuntas con enfermería, con todo el EAP, u otros temas generales.

Deberá presentar una sesión sobre un caso clínico en el ámbito hospitalario y otra en el ámbito de atención primaria.

Deberá presentar una sesión de revisión sobre una guía clínica o protocolo.

Deberá presentar una sesión de revisión bibliográfica.

Deberá presentar una sesión clínica sobre un tema de salud mental.

 

SESIONES R3

COMO ASISTENTE

COMO PONENTE

Deberá asistir a las sesiones en los servicios en donde desarrolle su estancia formativa

Deberá asistir a las sesiones de su EAP: clínicas, bibliográficas, interconsulta, organizativas, conjuntas con enfermería, con todo el EAP, u otros temas generales.

Deberá presentar una sesión sobre un caso clínico.

Deberá presentar una sesión de revisión sobre una guía clínica o protocolo.

Deberá presentar una sesión de revisión bibliográfica.

Deberá presentar una sesión clínica sobre un tema de pediatría.

Deberá presentar una sesión sobre aspectos diferenciales de la rotación rural.

Deberá presentar una sesión de presentación del proyecto de investigación

 

SESIONES R4

COMO ASISTENTE

COMO PONENTE

Deberá asistir a las sesiones en los servicios en donde desarrolle su estancia formativa

Deberá asistir a las sesiones de su EAP: clínicas, bibliográficas, interconsulta, organizativas, conjuntas con enfermería, con todo el EAP, u otros temas generales.

Deberá presentar como mínimo:

Dos sesiones sobre temas clínicos.

Una sesión de revisión sobre una guía clínica o protocolo.

Dos sesiones de revisión bibliográfica.

 

Deberá presentar una sesión de presentación del trabajo de investigación

(amunt)


 Avaluacions

La principal finalitat del procés d’avaluació és detectar problemes en els aprenentatges i adquisició de competències del resident, i poder introduir millores. En cas de que es detectessin problemes que poguessin afectar seriosament la formació d'aquest, es discutiran a la Comissió de Docència.

La normativa d'avaluació ve regulada pel Reial Decret d'aspectes formatius:

Els criteris i objectius del sistema d’avaluació dels residents de MFiC venen determinats, específicament, en el programa de l’especialitat.

La Unitat Docent disposa d’un sistema d’avaluació bidireccional de totes les rotacions i activitats docents.

 

Avaluació de les rotacions

R1-R4


El responsable de la rotació avalua al resident:

FICHA 1 DE EVALUACIÓN DE ROTACIÓN

El resident valora la rotació (optatiu i en el moment que ho vulgui)

Avaluació anual

R1-R4

El tutor fa:

La comissió d'avaluació de la UD fa una avaluació anual de cada resident.

Les qualificacions anuals seran publicades al Llibre del resident.

El resident valora l'any de residència mitjançant una enquesta que se li envia per correu-e i que es troba disponible al Llibre del resident 

Avaluació formativa:

Entrevistes

LLIBRE DEL RESIDENT

 

 

Avaluació de les rotacions

Informe de Evaluación de la Rotación  (FICHA 1 castellà)

El responsable de la rotació (hospitalària o d’atenció primària) avaluarà el resident en acabar la rotació usant el full corresponent que conté els objectius de la rotació i les qualificacions d'1 a 10:

  • el 70% de la puntuació correspon als coneixements i habilitats. Una puntuació negativa en aquest apartat (<5) comporta una avaluació anual negativa per insuficient aprenentatge que podrà ser recuperable o no. 
  • el 30% correspon a les actituds. Una puntuació negativa en aquest apartat (<5) es pot recuperar en rotacions del següent any o pot comportar una avaluació anual negativa que podrà ser recuperable o no. 

Les recomanacions de lescala qualificadora són:

 Cuantitativa  (1-10)

  Cualitativa 

 1-2

Muy insuficiente. Lejos de alcanzar los objetivos de la rotación. Deben indicarse áreas de mejora en el apartado correspondiente.                 

 3-4

Insuficiente. No alcanza todos los objetivos de la rotación, pero podrían alcanzarse con un periodo complementario de formación. Deben proponerse áreas de mejora en el apartado correspondiente y sugerir la duración del periodo complementario.

 5

Suficiente. Alcanza los objetivos de la rotación.

 6-7

Bueno. Alcanza los objetivos de la rotación, demostrando un nivel superior en algunos de ellos.

 8-9

Muy bueno. Domina todos los objetivos de la rotación.

 10

Excelente. Muy alto nivel de desempeño, respecto a los objetivos de la rotación. 

Sólo alcalzan esta calificación un número limitado de residentes. Se valorará de acuerdo con la experiencia del colaborador docente con los resultados de la promoción o con otras promociones anteriores de residentes, calificados como muy buenos.

 NA

No se aplica de acuerdo con los objetivos planteados.

 

Avaluació anual

L'avaluació anual es composa de l'Informe anual que fa el tutor i el que fa el comitè d'avaluació. La qualificació global del resident es calcula en base a:

A. QUALIFICACIONS DE LES ROTACIONS, amb un valor del 65% respecte el total. Estan ponderades segons la seva durada.

  • Una puntuació negativa (<5) en l'apartat de coneixements i habilitats, comporta una avaluació anual negativa per insuficient aprenentatge que podrà ser recuperable o no.
  • Una puntuació negativa (<5) en l'apartat d'actituds es pot recuperar en rotacions del següent any o pot comportar una avaluació anual negativa que podrà ser recuperable o no.

B. QUALIFICACIÓ DE LES ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES que el resident hagi registrat al Llibre del resident abans del termini establert per la comissió d'avaluació (publicacions, comunicacions, formació, docència i participació en projectes d'investigació, etc) amb un valor del 10% respecte el total. L'autenticitat d'aquestes seran verificades pel tutor que serà el que emetrà la qualificació a l'Informe anual del Llibre de resident.

C. QUALIFICACIÓ DEL TUTOR en una escala del'1 al 10, i amb un valor del 25% respecte el total. Aquesta serà registrada a l'Informe anual del tutor del Llibre del resident.

Així, la QUALIFICACIÓ GLOBAL ANUAL del resident es calcula en base a la següent fórmula:

QUALIFICACIO ANUAL= (A x 0.65) + (C x 0.25) + B (màxim 1 punt).

 

Avaluació anual pel comitè d'avaluació

Aquest conté la qualificació quantitativa anual (1-10) i qualitativa (positiva, negativa) emesa pel comitè, sent negativa la puntuació inferior a 5.

Aquesta avaluació serà comunicada al resident a través del Llibre del resident d'acord amb la normativa especificada al REAL DECRETO 183/2008, de 8 de febrero, por el que se determinan y clasifican las especialidades en Ciencias de la Salud y se desarrollan determinados aspectos del sistema de formación sanitaria especializada.

 

Avaluació final

El Comitè d'avaluació decideix la qualificació final del resident, després de finalitzar el període de residència, basant-se en els resultats de les Avaluacions Anuals. Es ponderen les avaluacions anuals per al càlcul de l'avaluació final d'acord a la progressiva assumpció de les responsabilitats inherents a l'exercici professional de l'especialitat que el resident assumeix a mesura que progressa en la seva formació.

Per calcular la mitjana ponderada s'utilitzen els següents criteris:

  • R1 10%
  • R2 20%
  • R3 30%
  • R4 40%

La qualificació de l'avaluació final del Comitè d'Avaluació serà:

  • POSITIVA: quan el resident ha adquirit el nivell de competències previst en el programa oficial de la seva especialitat, el que li permet accedir al títol d'especialista. La mitjana de les qualificacions del resident està entre 5 i 7,5.
  • POSITIVA DESTACAT: quan el resident domina el nivell de competències previst en el programa oficial de la seva especialitat i ha destacat per sobre de la mitjana dels residents de la seva especialitat, de la seva promoció o de promocions anteriors. La mitjana de les qualificacions del resident és major de 7,5.
  • NEGATIVA: quan el resident no hagi assolit el nivell mínim exigible perquè pugui obtenir el títol d'especialista. No es podrà avaluar negativament els especialistes en formació que hagin obtingut una avaluació positiva en tots els anys del període de residència. La mitjana de les qualificacions del resident és menor de 5. En els documents d'avaluació del resident que sigui avaluat negativament ha d'estar acreditada la manca d'aprofitament i les mesures que el tutor hagi posat en marxa per resoldre-i la seva manca de resultat.


Entrevistes tutor-resident

Amb una periodicitat mínima trimestral, els residents s’entrevistaran amb el seu tutor per valorar el compliment dels objectius d'aprenentatge i detectar millores per dur a terme. El tutor complimentarà el full d'entrevista tutor-resident a través del Llibre del resident.


Avaluació de la Unitat Docent

Del resident a la rotació 

El resident pot valorar cadascuna de les rotacions que fa. Aquesta valoració es fa mitjançant el següent formulari on-line per totes les rotacions, exceptuant el període d'estada a l'EAP de R3-R4.

En el cas de la rotació per l'EAP de R3-R4, la valoració es fa al final de cada curs, mitjançant una enquesta que s'envia per correu electrònic just abans de la reunió davaluació final que es fa al CAP amb la Cap dEstudis de la Unitat Docent. 

Del resident a la UD

El resident valorarà, anualment i al final de la residència, diferents aspectes relacionats amb la UD, inclosa una enquesta de satisfacció, mitjançant una enquesta on-line que rebrà per correu electronic.


Llibre del resident

El Llibre del Resident té com a finalitat facilitar l’avaluació formativa i la tutorització del progrés competencial en les diferents àrees del programa docent. El contingut del Llibre del Resident és confidencial i només és compartit amb el tutor datenció primària, que serà el responsable de guiar la seva elaboració. Durant el curs d’introducció que es realitzarà durant les primeres setmanes de la residencia s’amplia aquesta informació.

Des del Departament de Salut es facilita l’accés al Llibre del resident a través del CAMPUS DELTA, una eina moodle. Es donarà d'alta a cada resident i al tutor que tingui assignat. L'accés a aquest campus es fa des de:

Usuari: DNI sense lletra o NIE/passaport sense lletra ni zeros al davant 

Contrasenya per defecte: ies

El Llibre del resident consta de:

1. Espai del resident: per registrar el cronograma individual de rotacions, guàrdies, cursos i altres activitats formatives. D'aquí s'obtindrà la qualificació de les activitats complementàries per a l'avaluació anual. 

2. Espai tutor-resident: conté un fòrum de comunicació privada entre ells, i uns formularis per la realització de les entrevistes trimestrals i de l'Informe anual del tutor.

3. Competències específiques del programa de l'especialitat. De cada àrea competencial cal repassar un qüestionari de les competències que s’han d’adquirir i fer una autorreflexió sobre l’aprenentatge assolit o pendent.

4. Competències transversals del programa de l'especialitat, a revisar, com a mínim, anualment. De cada àrea competencial cal repassar un qüestionari de les competències que s’han d’adquirir i fer una autorreflexió sobre l’aprenentatge assolit o pendent. 

5. Activitats complementàries per treballar l’adquisició de competències amb el tutor. Poden ser optatives o obligatòries en funció de l'àrea competencial a treballar.

 (anar amunt)


 

La Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària

La Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (CAMFiC) és l’associació científica que agrupa a tots els metges de família interessats en millorar la seva tasca professional. Actualment té més de 3000 socis arreu de Catalunya. La CAMFiC està federada amb les altres societats autonòmiques de medicina de família de l’Estat Espanyol. Aquesta federació s’anomena Sociedad Española de Medicina Familiar y Comunitaria (semFyC).

La CAMFiC té una estructura descentralitzada en vocalies territorials: Girona, Lleida, Osona, Anoia, Vallès Occidental, Vallès Oriental, Tarragona, Terres de l’Ebre, Garraf i Maresme.

Els socis disposen d’importants avantatges per a la participació en cursos o congressos i per a rebre el butlletí i altres publicacions de la Societat.

Dins la CAMFiC existeix una vocalia específica per als residents.

Els socis que realitzen el primer any de residència de MFiC estan exempts de pagament de la corresponent quota.

La seu de la CAMFiC és al:
c/ Diputació, 316
C.P. 08009 Barcelona,
Tf: 93 301 17 77
Fax: 93 245 37 52
web: www.camfic.cat

 

La Vocalia de Metges Residents de la CAMFiC

Escrit de la Vocalia adreçat als nous residents:

Benvolguts/des companys/es residents de MFiC,

Acabeu de començar una de les especialitats més gratificants i innovadores del nostre país. Benvingudes! Benvinguts!

A mesura que us aneu “ambientant” dins les vostres Unitats Docents, sentireu parlar de la Vocalia de Residents, de les sessions clíniques, de les Jornades de Metges Residents, i us preguntareu: què és tot això?

La Vocalia de Metges Residents de la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària (CAMFiC) vol ser un espai estructurat i obert, capaç de recollir i abordar de forma activa les inquietuds i les propostes dels metges residents que cursen l’especialitat a Catalunya.

L’objectiu és, doncs, estructurar una xarxa de residents de família que arribi a totes les Vocalies Territorials i a totes les Unitats Docents. Creant espais per al debat i per a l’intercanvi, per a l’esforç en projectes conjunts. Alguns dels espais plantejats fins ara són:

·    Les sessions clíniques de l’Espai del Resident. Un espai mensual de trobada a la seu de la CAMFiC on companys nostres presenten breument treballs sobre el tema de la sessió, que és desenvolupat per professionals experts membres dels Grups de Treball de la CAMFiC, seguit d’un debat conjunt, amb la idea de fer docència, intercanviar opinions i experiències, riure...fer xarxa. També organitzarem sessions virtuals pensades per una millor accessibilitat de tothom. Consulta les dates i els temes en la nostra plana web: www.camfic.cat T’hi esperem!!

·       Les jornades de metges residents de MFiC. La trobada anual de tots els residents catalans de l’especialitat. Vol ser un espai de debat, de formació, d’intercanvi, d’opinió, de diversió, de gestió de projectes. Et convidem a participar-hi amb els teus treballs de recerca.

·    Relacions Internacionals: un espai en la plana web on pots trobar informació sobre programes com a Hypocrates, Vasco da Gamma, rotacions externes i experiències d’altres companys que ja han gaudit d’aquests programes.

·       La plana web de la Vocalia de Residents, on pots informar-te, preguntar, buscar, opinar, queixar-te, oferir idees, participar. Les xarxes socials on també pots trobar la informació de la Vocalia de Residents de la CAMFiC.


La Cabecera

La Cabecera somos un grupo de residentes y profesionales sanitarios que desarrollan su actividad en Atención Primaria, empeñados en:

  • Promover y sostener las virtudes de la Medicina Familiar y Comunitaria y la Atención Primaria entre estudiantes,  residentes, profesionales sanitarios y la población general.

  • Crear una red que mantenga en contacto a residentes y profesionales sanitarios de Atención Primaria y permita la reflexión y el debate en torno a las perspectivas, las amenazas y el papel que dicha atención debe desempeñar.

  • Informar sobre las principales características de los centros de salud nacionales (características de la población atendida, actividades docentes, comunitarias e investigadoras, instalaciones…), que ayude a los futuros residentes elegir el destino que mejor se adapte a sus preferencias personales.

Más información en la web de La Cabecera. 

 

  (anar amunt)


Bibliografia

Àrea d’Atenció Primària

1.     semFYC. Guía de Actuación en Atención Primaria.

2.     semFYC. Tratado de Medicina de Familia y Comunitaria. 

3.     semFYC. Guia Terapèutica. 

4.     Martín Zurro A, Cano Pérez JF. Atención Primaria. Concepto, Organización y Práctica Clínica. Madrid: Elsevier.

5.     Taylor R. Medicina de Familia. Principios y práctica.  Barcelona: Masson.

6.     Pritchard, P. Manual de Atención Primaria de Salud. Su naturaleza y organización. Madrid.

7.     Goroll, A. H. Primary Care Medicine. Philadelphia: Lippincott company.

Àrea d’Epidemiologia, d’Estadística i Metodologia de Recerca

1.     Argimón Pallàs, J. M., Jiménez Villa, J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. Barcelona: Elsevier.

2.     Abransom, J. H., Abransom, Z. H. Research methods in Community Medicine. New York.

3.   Fletcher, R. H., Fletcher, S.W., Wagner, E.H. Clinical Epidemiology: the essentials. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins.

4.     Rothman, K. J. Epidemiología moderna. Madrid.

5.     Sackett et al. Epidemiología clínica: ciencia bàsica para la medicina clínica. Ed. Médica Panamericana.

6.     Sackett DL. Medicina Basada en la Evidencia. Cómo ejercer y enseñar la MBE. Madrid: Chunchill-Livinstone.

7.     Hulley BS, Cummings SR. Diseño de la investigación clínica. Un enfoque epidemiológico. Barcelona: Doyma.

8.   Jiménez Villa J, Argimon Pallàs JM, Martín Zurro A, Vilardell Tarrés M, editores. Publicación científica biomédica: Cómo escribir y publicar un artículo de investigación. Barcelona: Elsevier.

9.     Daly, L. E., Bourke, G. J. Interpretation and Uses of Medical Statistics. Blackwell Science.

10.   Colton, T. Estadística en Medicina. Barcelona.

Àrea de Salut Pública i Administració Sanitària

1.     Pineault, R., Davelury, C. La Planificación Sanitaria: conceptos, métodos, estrategias. Barcelona.

2.     Sonis, A. Actividades y técnicas de Salud Pública. Buenos Aires: El Ateneo.

3.     Sonis, A. Atención de la salud. Medicina Sanitaria y Administración de Salud. Buenos Aires: El Ateneo.

4.   Muir JA. Atención Sanitaria basada en la evidencia. Cómo tomar decisiones en gestión y política sanitaria. Madrid.

Àrea de Salut Mental

1.    Borrell, F. Entrevista Clínica: manual de estrategias prácticas. Barcelona: semFYC, Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria.

2.     López-Ibor Aliño, J. J., Valdés Miyar, M. DSM-IV. Manual diagnóstico y estadístico de los transtornos mentales (American Psychiatric Association). Barcelona: Masson.

3.     Israel, L. El médico frente al enfermo. Barcelona: José Batlló.

4.   Tizón, J.L. Componentes psicológicos de la práctica médica. Una perspectiva desde la Atención Primaria. Barcelona: Biblària.

5.     Balint, M. El médico, el paciente y la enfermedad. Buenos Aires.

(anar amunt)

 Lectures recomanades

Novel.la

  • Un hombre afortunado. J Berger
  • La vida no es tan grave. B Beaulieu
  • Un antropólogo en Marte. O Sacks
  • La ciudadela. AJ Cronin
  • La pesta. A Camus
  • Las confesiones del Doctor Sachs. M Winckler
  • Sinuhé el egipcio. M Waltari
  • El médico. N Gordon
  • Música en el aire. K Jaio
  • La casa de Dios. S Shem

Reflexions

  • Ayudar a morir. I Heath
  • Diario de un médico descalzo. S Casado.
  • Memòries d’un cirurgià. M Broggi
  • La necessitat de ser útil. M Broggi
  • Sano y salvo. J Gervas, M Perez Fernández
  • La expropiación de la salud. J Gervas, M Pérez Fernández
  • Permiso para quejarse. J Montero
  • Medicamentos que nos enferman. R Moynihan, A Cassels
  • El hombre en busca de sentido. V Frankl
  • Ante todo no hagas daño. H Marsh
  • Los inventores de enfermedades. J Blech
  • Ebrio de enfermedad. A Broyard.
  • Némesis médica. I Illich
  • Sofismas y desatinos en medicina. P Skrabanek
  • Clavícula. M Sanz
  • Salubrismo o barbàrie. J Padilla.

Humor i còmic

  • Vengo sin cita: historias inconfesables de un médico de família. F Fabiani
  • Vengo de urgencias. F Fabiani
  • Guias prodigiosas. Médicos 1. Forges
  • Con-ciencia médica. M Lalanda

(anar amunt)

Pàgines web i blogs d’interès

Associacions de Metges de Família 

 Associacions de residents

 Altres organismes

Catalans 

 Estatals 

 Internacionals 

 Bioètica 

 Generalitat de Catalunya 

 Cerca bibliogràfica 

 Guies de pràctica Clínica i revisions bibliogràfiques 

 Informació per a pacients

 

(anar amunt)

 Revistes d’interès

Específicament d’Atenció Primària

Altres revistes d’interès en Atenció Primària

Salut Pública

Promoció de la salut i educació sanitària

 

(anar amunt)